Saturday 22 September 2018

Kenapa penyedut minuman /straw diharamkan??

#Tahukahanda
.
Lebih 100 juta hidupan laut mati setiap tahun disebabkan pencemaran plastik
..
Anda mampu mengubahnya..
"Let's break up with single-use plastic"
.

Penyedut minuman plastik diharam

Banyak dah syarikat-syarikat F&B dan negara luar yang dah mulakan usaha ni. Mohon sgt anda baca impak straw plastik terhadap alam sekitar. Dekat US sahaja 500 000 000 straw plastik straw dipakai utk satu hari..4% dari sampah sarap di pusat pembuangan sampah di dunia adalah plastic straw dan cawan plastik pakai buang.

Minum tak sampai 20 minit, tapi 200 tahun kemudian pun plastik tetap tidak lupus kerana plastik adalah bahan yang tidak boleh lupus

Dah tu nk hirup pakai apa?
Boleh cari solusi lain, ada straw kertas, stainless steel, biodegradable straw, buluh dan mcm2 lg.

Ada bagusnya lagi kalau boleh bawa bekas makanan dan minuman kita sendiri. Lagi byk kita boleh selamatkan.

Apa kata kita berhenti menghentam, tapi cari solusi

Walaupun isu straw plastik itu nampaknya seperti kecil pada mata ramai orang awam tetapi hakikatnya besar di mata golongan pencinta alam dan pakar alam sekitar.

JOM bersama2 Menyelamatkan alam sekitar bermula dari " katakan tidak kepada straw "


HENTIKAN PENGGUNAAN STRAW PLASTIK!...

teguk minuman anda terus dari gelas atau botol.
Perikatan Pencinta Alam Malaysia (ALAM) menyertai kempen sejagat untuk menghentikan penggunaan straw plastik dan menggesa orang ramai supaya meneguk minuman mereka terus dari gelas atau botol.

Kajian pakar menunjukkan di Amerika Syarikat sahaja, 500 juta straw digunakan setiap hari manakala di Malaysia pula jumlahnya melebihi 30 juta straw sehari.
"Sebahagian besar straw ini akan hanyut ke parit, sungai dan akhirnya ke laut.
"Jika kita tidak hentikan penggunaannya sekarang, jumlah straw plastik yang bakal mencemari laut mungkin sama beratnya dengan jumlah ikan di dalam laut menjelang tanun 2050." kata Presiden ALAM Malaysia, Khaidir Ahmad.
Straw plastik mengambil masa beratus-ratus tahun untuk mereput, tetapi tidak lupus. Sebaliknya ia hanya bertukar menjadi plastik mikro yang membahayakan manusia dan hidupan lain.


Menurut Khaidir, meneguk minuman terus dari gelas atau botol sebenarnya lebih baik untuk kesihatan berbanding minum mengguanakan straw.

#stopsuckingstraws


HARAM STRAW PLASTIK ISU REMEH TEMEH ??

Manusia mencemarkan bumi dan lautan setiap masa dan dikatakan 80% daripada bahan buangan adalah barangan yang diperbuat daripada plastik.Pertubuhan bangsa2 bersatu menganggarkan sejumlah 9 juta tan plastik dilepaskan ke dalam lautan setiap tahun membunuh banyak hidupan laut dan kemudiannya menjadi sebahagian daripada rantaian makanan manusia. Ia juga menjejaskan pendapatan nelayan, industri perlancungan dan setiap tahun dunia kerugian sejumlah 8 billion dolar Amerika akibat daripada kerosakan ekosistem hidupan laut.

Daripada jumlah yang disebutkan di atas, 2000 tan adalah straw plastik dan straw adalah 10 barangan plastik yang paling banyak ditemui.Walaupun mengharamkan penggunaan straw plastik tidak akan menyelesaikan semua masalah tetapi pakar alam sekitar percaya ini adalah satu langkah permulaan yang baik kepada perubahan tingkahlaku yang berskala lebih besar. Pemilihan straw plastik sebagai salah satu kempen menghentikan penggunaan plastic adalah juga bertitik tolak daripada satu video yang telah ditularkan pada tahun 2015 menunjukkan seorang pakar biologi mengeluarkan straw daripada hidung penyu (video di bawah). Video ini ditonton oleh lebih daripada 30 juta orang. Di antara negara-negara yang melaksanakan pengharaman straw plastik adalah UK, Taiwan, Hawaii, Scotland, Costa Rica, Kanada, India dan beberapa negeri di Amerika Syarikat. Beberapa syarikat minuman dan makanan segera juga mengikut langkah yang sama. Bilangannya semakin bertambah.

Walaupun isu straw plastik itu nampaknya seperti kecil pada mata ramai orang awam tetapi hakikatnya besar di mata golongan pencinta alam dan pakar alam sekitar. Saya terbaca banyak tulisan di dalam fb yang memperlekehkan langkah mengharamkan straw plastik dan diselitkan pula dengan sindiran mengapa tidak mengharamkan arak terlebih dahulu. Agaknya mereka terlepas pandang bahawa memelihara alam sekitar itu juga adalah ajaran Islam dan perjuangan ini termasuk dalam amalan soleh seorang insan. Banyak ayat-ayat yang menyentuh kepentingan menjaga alam sekitar dan kebersihan (cth ; Ar-Rum : Ayat 41, Al-Baqarah;11, 222, Al-A'raf, 7:56 dll) dan begitu banyak hadith2 mengenainya. Menjaga alam sekitar dan kebersihan termasuk di dalam maqasid syariah ke arah memelihara jiwa/nyawa dan agama. Ajaran agama kita ini rupa2nya sangat luas dan meliputi semua aspek kehidupan manusia. Semoga Allah meluaskan minda yang sempit.

Rushdan Noor
23hb September 2018

Rujukan

https://globalnews.ca/…/banning-plastic-straws-benefits-dr…/
https://www.nationalgeographic.com/…/news-how-plastic-stra…/
http://web.unep.org/unepmap/un-declares-war-ocean-plastic
(https://www.youtube.com/watch?v=4wH878t78bw )
http://drmaza.com/home/?p=1785









2 comments:

Apa itu simian line?

Apa itu simian line? Simian Line adalah sebuah garis lurus yang membelah tangan, merupakan garis head line dan heart line yang m...