Sunday 3 May 2015

Hari kedua : Percutian ke lombok , gili trawangan dan kuta 5D4N

Hi Selamat  pagi....
Kami 5 hari 4 malam dekat lombok . Cerita hari pertama sila back ke episod  pertama. Banyak tips yang aku share untuk engkorg  kalau2 naknke lombok..
Ok hari kedua kami di lombok.
Sebelum menuju ke hotel. Pagi2 kami dah bangun untuk snockling. Pakej snockling  yang kami dapat dekat sini. RP90 000 BERSAMAAN RM27. Dari pukol 10.30 sehingga ke pukol 4 petang. 4 perhentian  yang dia akan turunkan. Tapi taman2 laut dia xsecantik redang

**take note tidak secantik redang. Bagi aku snockling  di redang lebih cantik dan colour  full. Tapi still lagi cantik  dan tenang sangat2 dapat tgk  kehidupan dekat bawah laut nie..

Kami naik boat yang ade glass boat  di tengah2 nye.. ade lebih kurang 25 org dalam 1 boat. Kebanyakan  nye kami share dengan warga Australia  korea  dan warga Indonesia  sendiri yang  mungkin dtg dari jakarta.

Macam yang xbiase snockling  sure laa muntah2 dalam tue.. macam aku.. hahahaha... konpem terhuyuhayang..
Lepas 2 kali dilepaskan di dalam laut. Yang xbesnye.. YANG TAK BESTNYA dia lepaskan kite dekat 1 tempat. Kemudian kite kena kejar  boat tue. Sambil2 snockling  kena berenang ke arah boat. Seriously  mmg macam gampang sikit rasenya.. sebab kite nk tengok laut. Tapi kite terpaksa fokus pada boat  jugak. Penat terkuak2 rase xbegerak. Boat  pulak makin jauh.. tue laaa yang xbestnye.. mungkin  nanti korg boleh p dekat private  boat  sendiri untuk servey mane yang lebih bagus  dan bayarannye mesti lelbih sikit.

Tapi bagi aku RP90 000 dengan ape yang dapat ok je.. berbaloi. Tapi penat nk kejar boat . Pastu dia bawak p makan dekat gili menor.. makan sendirian berhad.. lepas pkol4 kami sampai semua di gili trawangan dan cari hotel baru. Lepas check out hotel pagi tadi.

Kami menginap di inlander hotel di gili  trawangan. Ikutkan  hati mmg nak stay dekat m'adison  je. Tapi dah full. Maka kami beralih arah ke tempat yang lain.
Inlander hotel dalam RP300 000 bersamaaan RM85. Sini xde pool. Jauh dari pantai. Duduknya ditengah tengah pulau. Jauh dan kena menapak. Banyak nyamuk sikit. Basikal di beri gratis. Tetapi.. basikalnya agak uzur.. sepatutnya  pihak inlander  bagu basikal baru  atau basikal yang agak  ok sebab tue lah satu satunya  pengantutan yang ada untuk ke pantai atau habour. Tempat agak gelap dan ade nyamuk. Bercampur bersama penduduk kampung.

Tapi biliknyaa sangat nyaman sekali. Bagus dan bantal dia sangat2 selesa.. inlander hotel  gili sebenarnya masih baru. Boleh perbaiki  lagi rasenye service  kalian jika mau maju.. bilik n suasana  dia sangat ok. Nak bajet murah boleh try ke sini.
Harap pihak inlander hotel gili dapat perbaiki  sedikit isu pasal spedanya.. iaitu  basikal nyaa. Kerana itu adalah satu2nya cara customer  untuk menuju kepantai dan ke houbor. Take note yea ...

Malam nye kami  nek  beskal   rantai tecabut. Bontot  sakit  sebab jalan xrata. Jalan gelap. Basikal tak ade break. Basikal byk kondisi nye yang hancuss...
moga dapat diperbaiki  mutu servis  nyaa di kemudian  hari.

Kami perlu naik basikal untuk ke arah bangsal. Sebab tempat di inlander nie jauh dari yg lain.. nak p urut kaki , nk makan perlu ke bangsal dekat sane ade pasar , ade cafe , ade makan2 dan happening.. nak ke sane dari inlander nie kena naik basikal hampir 30 minit. Kena lalu kawasan pekuburan.. dan macam cerita hantu sundal malam tue yea jugak...  naik basikal pegang 1 lampu  depan. 1 lampu belakang... basikal dah laa asik cabut rantai.... nasib laa tak kena histeria. Pagi2 lalu situ skali.. laa kuburann... mbaakkk yaa kuburan mbaaakkkk.... matilaanakkk oii kalau malam2 tue tau mmg tekencing2 agaknya kita.. apa2 pun ia satu pengalaman yg sangat2 best.... Lombok the best. Dengan suasana yg cantik dan airnye yg menarik...

Di gili  hari kedua aktiviti  kami x byk. Sebab nk keluar dari pulau menuju ke sengigi esoknyee..