Posts

Wang Kertas Peringatan Terbesar Di Dunia?

Image
Wang kertas RM600 dan RM60 sempena memperingati Ulang Tahun ke-60 upacara menandatangani Perjanjian Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1957.
Wang kertas RM600 adalah yang terbesar di dunia bersize A4KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V pada Khamis berkenan merasmikan wang kertas peringatan sempena ulang tahun ke-60 Perjanjian Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, di Muzium dan Galeri Seni, Sasana Kijang, Bank Negara Malaysia (BNM,) di sini.Wang peringatan tersebut dikeluarkan oleh Bank Negara sebagai tanda penghormatan terhadap sumbangan Majlis (kemudiannya dikenali sebagai Persidangan) Raja-Raja yang merintis jalan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.Wang berkenaan dikeluarkan dalam bentuk sekeping iaitu RM600 dengan nilai jualan RM1,700 sekeping; wang kertas bercantum tiga dalam satu RM60 yang dicantumkan menjadi RM180 dengan nilai jualan RM500 sekeping dan wang kertas sekeping RM60 dengan harga jualan RM120 sekeping.Gabenor Bank Negara,…

PETAI ATAU Parkia Speciosa

Image
SUNGAI BULOH – Parkia Speciosa atau petai atau dikenal pula dengan nama stink bean, bitter bean, stinker dan twisted cluster bean merupakan tumbuan yang termasuk dalam keluarga fabaceae atau tumbuhan berbuah polong-polongan.Telah sejak lama petai dipercaya sebagai obat yang digunakan untuk pengobatan hipertensi, diabetes, dan ginjal. Di Indonesia petai bahkan sangat familiar dan banyak digemari oleh masyarakat. Olahan masakan petai bahkan sering kali menjadi primadona di banyak restauran yang menyediakan menu masakan berbahan petai.Petai juga dikenal dengan aromanya yang mencolok, aroma yang aneh tetapi banyak disukai bahkan dipercaya aroma tersebutlah yang semakin mennggugah selera makan sebagaimana aroma dari jengkol, tetapi lebih lembut. Banyak juga yang menyebutkan aroma petai menyerupai jamur Shiitake tetapi sedikit lebih kuat. Tetapi, karena aromanya tersebutlah banyak orang pula yang tidak menyukai petai.Apa manfaat petai bagi kesehatan? Jangan pernah memandang sebelah mata te…

SAMBAL SEDAP : SAMBAL SAKURA VIRAL SAMBAL TERSEDAP MALAYSIA

Image
Bile dengar saje pasal sambal .. perut yang Kenyang macam mane pun pasti akan Jadi lapar meingatkan kesedapan sambal, kalau makan dgn nasi kosong.. fuhh .. silap2 bertambah 3 4 pinggan tanpa sedar..Rakyat malaysia nie kebanyakkannya masih bertekak masakkan kampung. macam tue jugak dengan dato , tansri , puan sri dan kerabat.. jauh mane pun melangkah.. makanan kampung atau makanan tradisi tetap menjadi menu wajib yang pasti di santap walaupun berada jauh di negara org..Sambal dalam malaysia nie ade macam2 jenis.. dari pelbagai negeri dan negara.. setiap negeri dan keturunan pasti ada sambal tradisinya tersendiri.. Tapi orang kata sambal paling sedap dari masyarakat Minang . sebab setiap masakkan mereka pasti ada sambal dan cili.Sambalsakura VIRAL ANTARA SAMBAL TERSEDAP MALAYSIA... Ramai yang rasa pasti akan melekat dgn jenama nie. feedback yang dapat dari mereka yang merasa dan membeli pun Majoriti boleh dikatakan kesemuanya mengatakan sambal2 sakura sedapp... Dari awal bertapak 2 tahu…

SAMBAL SEDAP BOLEH BAWAK TRAVEL

Image
Mencari sambal sedap untuk dibawa travel.. ??Customer kami kata dah bosan beli jenama BRAH*MS & ADAB*.. Nak tukar angin katanya.. tapi terus memborong 50botol sambal sakura  katanya stock untuk 5 bulan dia di US.. stock sambal sambal sakura yang katanya sangat sedap...Sebelum borong , dia beli 7 dulu sambal sakura nie untuk rasa. lepas rasa dia bgi feedback .. dia kata sambal nie sangat menepati citarasa dia. dari 10 bintang dia bagi 15 ... Mak aiii terlebih2.. sebab dia tak sangka dapat kenal jenama sambal yang katanya sedap ibarat makan masakan mak di kampung pada zaman dahulu kala...Yes , resepi sambal sakura nie tradisional.. Rasa cili  bawang , bilis semuanya dari grad terbaik.. Kalau korg zaman dulu suke makan sambal pedas macam nie.. untul imbau rasa dan pengalaman tue. korang kena try rasa #sambalsakura nie dulu...Tahan sehingga setahun bai dan malah ade yang lebih dari tue... Tapi biasanya setiap hari kami masak sambal2 fresh.. tempoh paling lama sebulan dua je stock kami…

KALAU KERETA BERUSIA LEBIH 7 TAHUN HARUS BACA INI

Image
Ok nak cerita.. Kereta aku berusia 9 tahun.. Bole kata dah jadi milik kekal la nie... Tapi makin lama bile kita pakai kereta makin lama makin dah tak sedap... Mesti banyak sangat akan perlu di tukar.. Tapi bagi aku biar kereta lama.. bebas hutang.. lagipun kereta bukan lah aset macam rumah.. pakai selagi boleh...Bile kereta dah lama , antara yang wajib tukar ialah tayar...lepas tue radioator akan bocor.. yang nie kena pegi pakar radioator terus. sebab bengkel2 pun akan hantar direct ke kedai radioator. nk tukar baru kena pk beberapa kali. sbb baru biasanya tak ori. pakai je ori balik tapi tampal mane yg boleh....Kereta lama biasanya bunyi pun dah tak sedap.. bunyi kasar dan bergegar..  biasanya ini melibatkan enjin mounging atau bahasa kasar dia PEMEGANG ENJIN... bile salah satu atau ke 3 tiga jadi longgar makanya enjin akan bergegar... ini aku dah tukar utk kereta aku.. dari bunyi sekuat lori , lani bunyi smooth je.. lembut macam dengar tak dengar je bunyinyaa.. bawak pun sedapp.... …

SAMBAL SAKURA VIRAL ANTARA SAMBAL TERSEDAP MALAYSIA

Image
Bile dengar saje pasal sambal .. perut yang Kenyang macam mane pun pasti akan Jadi lapar meingatkan kesedapan sambal, kalau makan dgn nasi kosong.. fuhh .. silap2 bertambah 3 4 pinggan tanpa sedar..Rakyat malaysia nie kebanyakkannya masih bertekak masakkan kampung. macam tue jugak dengan dato , tansri , puan sri dan kerabat.. jauh mane pun melangkah.. makanan kampung atau makanan tradisi tetap menjadi menu wajib yang pasti di santap walaupun berada jauh di negara org..Sambal dalam malaysia nie ade macam2 jenis.. dari pelbagai negeri dan negara.. setiap negeri dan keturunan pasti ada sambal tradisinya tersendiri.. Tapi orang kata sambal paling sedap dari masyarakat Minang . sebab setiap masakkan mereka pasti ada sambal dan cili.Sambalsakura VIRAL ANTARA SAMBAL TERSEDAP MALAYSIA... Ramai yang rasa pasti akan melekat dgn jenama nie. feedback yang dapat dari mereka yang merasa dan membeli pun Majoriti boleh dikatakan kesemuanya mengatakan sambal2 sakura sedapp... Dari awal bertapak 2 tahu…

Sambal Yang Wajib Ade Masa Ramadhan

Image
( MENGGEMPARRRKAN..... !!!!  TERCARIK CARIK SAMBAL PODEH BERAPI , RESEPI ORI TERSEDAP NO. 1 MALAYSIA.. )  SEMPENA PUASA , SAMBAL WAJIB ADA UNTUK PENAIK SELERA DI WAKTU SAHUR & MEMUDAHKAN KORANG UNTUK JIMAT MASA  SAHUR & BERBUKA... JIKA KORANG MEMPUNYAI TABIAT PERUT NASI YANG MELAMPAU-LAMPAU, SI PEMAKAN PEDAS TEGAR. PEMBURU SEGALA JENIS SAMBAL, MENCARI SAMBAL TERSEDAP , MANTAP,  PEDAS & MENYENGAT.. KAW-KAW PUNYE PEDAS TAPI NAK SEDAP, SESEDAP MASAKKAN IBU, CUBAKAN PENANGAN , SAMBAL SAKURA YANG MAMPU MENGELETEK SELERA KORANG...!!
.
.
"Sambal sakura nie memang berhantu , kalau sekali Cuba , konfem repeat order,  jadi santapan wajib setiap hari untuk kami 1 keluarga, makan nasi putih dengan sambal pun dah cukup Heaven.. #sambalsakura mmg berhantu , Cukup segala rasa.. perfect 10 bintang , 5 jenis sambal semuanye sedap , feberet saya.."
Datin Rafidah 40
#Kajang"Dekat universiti susah nak cari makan yang jimat. kadang2 study sampai lewat malam. tekejar2 nak pegi k…