Friday 1 May 2015

Hari pertama : Percutian ke lombok , gili trawangan dan kuta 5D4N

Hai assalamualaikum .

Semasa blog nie di tulis. Aku masih lagi berlibur  di lombok dan gili trawangan. Masih lagi berjalan2 di sekitar gili trawangan dan sengigi  beach...

Percutian nie aku kira  sangat berbaloi dan sangat2 best.. tengok  ayat aku  dah macam ayat org2 lombok daaa... ok  aku decide  nak ke lombok dari bulan 3 march 2015 yang lepas. Memule nak ke redang. Tapi last2 kami rase better p jauh sikit dan nak rase keindahan lombok yang rata2 semua  org  dok becerita  pasal hebat  nye kepulauan  nie..

Ok aku beli tiket  flight rm129 . Kalau return lebih kurang rm295 sorg. Dengarnya ade yang lebih murah dari nie kalau ade promo. Dan ade jugak tiket  dia boleh cecah rm600 ke rm1000.

Ok airport baru lombok terletak dekat bandar  praya. Dulu letaknya di bandaran mataram.. tapi airasia  xblh mendarat sebab kondisi airportnye yang kecil.

**hanya flight airasia sahaja yang akan ke lombok. Tak ade flight lain yea selain airasia..

** boleh ke bali atau dari bali ke lombok. Naik fastboat  tapi kami tak ke bali. Sbb nak bebetul meneroka lombok nie dulu. Dan lombok mmg agak tenang dari bali dan tak jem. Yang paling best  dekat gili trawangan. Duduk  lame kt situ pun sangat2 best.

Ok 1st day kami naik flight dari pkol 8.40 pagi dan sampai  pada pukol 11.40 pagi. Kami byk baca blog untuk ambik info dan byk bertanya  pada kawan2 yang penah  ke sini. Tanpa pakej dan backpackers style. Ini lebih berbaloi dan sangat2  menarik dari ambik  pakej yang kena ikut time dan tak bebas nk kemane2.

Kami sampai  tapi kami dah book supir dengan bayaran RP 350 000 bersamaan rm 105 untuk 6 org. Lebih kurang  rm17 sorang untuk ke gili trawangan. Mungkin boleh dapat lagi murah. Jangan lebih dari harga nie.. paham ngak...?? Hahah ok kami p sane mmg 6 org yea.. lebih mudah jalan ramai2..

Perjalanan  ke gili trawangan  iaitu  pulau yang paling best dekat lombok nie mengambil masa sekitar 2 jam setengah ke 3 jam mengikut jalan ala2 cameron  Highland. Naik bukit turun bukit dan laluan hutan.

Sekitar pukul 3 kami sampai di bangsal. Macam jeti laa org sini panggil bangsal. Ok jangan cari fastboat. Cari boat yang naik dgn org2 kampung  dorg. Harga sekitar RP 15 000 bersamaan dengan rm4.50 malaysia  je..

Naik ramai2 dengan  dorg ade tolorrr.. ade kuali periuk.. sempit  dan rimas laa sikit. Perjalanan ambik masa dalam 45minit menuju pulau gili trawangan.

Gili nie ade 3 pulau. Gili air , gili meno dan gili trawangan. Gili lain x syok mcm gili trawangan.

Sampai sane korg akan dikerumuni  oleh org2 yang nak korg book dorg nye  hotel. Dorg nye  snockling. Kalau dah book just mintak tanye mane arah p hotel korg.
Kami book di m'adison  hotel. Hanya sekitar 2 3 minit berjalan atau naik speda. Senang cite basikal  laaa.. padat sikit  kawasan dia. Tapi dekat  dengam habour. Bangsal atau pelabuhan atau jeti. Tapi dorg pggl houbor kat sini.

**Ok gili nie take note. Tak ade motosikal atau kereta. Hanya ade  kereta kuda yang diboanggil CIDOMO . Bayaran sekitar RP75 000 sekitar rm22.50. Boleh naik hanya 3 org  sahaja. Cidomo dia tue kuda padi je.. kecik  kekadang kesian. Sbb kena angkut segala bende yg ada dalam pulau nie.. sedih n kesian pun  ada. Tapi kami kt sini byk naik basikal atau speda. Naik cidomo time nk balik je.. sbb angkut  beg besar  n berat kn..

Ok lepas checkin  hotel. Kami berehat jap. Pukol   4 ke 5 kami naik basikal round2 pantai. Sepanjang tue mmg pantai  je.. air biruuu.. pasir putih. Memang sangat2 cantik..  kami tgk sunset .  Subahanallah  cantik.. indah betul ciptaan Allah..
Makan dalam pulau agak terhad yea.. aku ulang agak terhad.

**lombok mmg 99% adelah islam. Tapi yang  berada di gili  bulan kebanyakan  nye org2 lombok. Ade yang  dari bali dan dari luar. Dorg  kebanyakan  xislam. So ade je khinzir atau bak kut teh merata2..
**Pesan aku, cari makanan dekat  kedai  kecil yang makciknye pakai tudung  sebelah satay. 

Kedai2 lain aku kurang yakin dan was2.. senang cite aku bawak megi. Ingat yea. Makanan kalau jenis redah  korg redah  jelaa. Tapi sane sulit sikit bagi aku.
Hotel mostly sediakan breakfast . Selaunya menu yang sama. Banana Pancake, roti ,omelette  atau nasi goreng  pilih satu. Bawak la megi sebagai bekalan.
Ok boleh layan gambar  sikit. Kang free2 aku edit balik n buat yang ke 2 ke ke 3 episod...
Paham xtips aku bagi tue. Star2 tue important  tauu..

**Jangan ambik pak supir yang  kt dalam airport. Harganya mahal. Kt luar mmg  ramai sgt2 tapi try tanye2 rege dan dapatkan harga yang murah.
Nak lagi selamat  p jalan luar sikit  nampak teksi blur bird. Kaler biru. Harganya ikut meter.. cerr  try ok.. 

**Jangan ambik  under agent  kalau melibatkan  transportation.  Pls jangan. Boleh  diketuk kaw2 sebab dorg akan bagi jugak pada  pak supir yang di luar2 tue. Kami  kena RP400 00 dari  bangsal ke sengigi melalui agent. Selalunya harga dia sekitar RP100 00 ke RP150 000 . Perjalanan  dalam sejam setengah  je.. tgk brape dia ketuk. So plssss be ware.  Jangan tertipu dengan agensi  better ambik dekat bangsal yang besepah tue dari gune egent.. caya laa cakap aku. Dorg  nie mmg kaki ketuk je.. 

Layan  gambar sikit eh.. esok2 aku edit balik ape yang best  nak share.
Kami bagi 4star untuk m'adison  gilli  hotel di gili trawangan  atas service yang diberi. Setakat kami duduk disana. Semuanya sangat good  service. Kalau diberi pilihan untuk  menetap lame dekat gili trawangan  kami pilih untuk stay lame dekat sini.. tapi fully  booked  untuk hari seterusnya  dan kami berganti2 hotel yanh lain..



Ini namanya le pirate  hotel. Sangat2 ohsem.... cantik.. tenang  dan mengiler..







Cidomo dekat gili trawangan .  Service  rate dia RP75 000  besamaan  RM 24

Ok ini suasana di m'adison  hotel  terbaikk.. dari awal sampai akhir service  dia mmg bagus... RM170 semalam

Ini dia nyee... kapal public  tiket  RP15 000  
naik dengan  org awam nyee.. sesak.. berbau sikit..tapi murah... nak mahal n selesa boleh naik n chater  boat laju. Fast boat RP400 00   bersamaan  RM120 kalau ada   6 org cantik  laaa jugak kan.. share2...


boleh click sini untuk next episod :

http://kechiksempoi.blogspot.com/2015/05/hari-kedua-percutian-ke-lombok-gili.html

🏝 PERCUTIAN KE LOMBOK HARI KE DUA. TEKAN SINI

http://kechiksempoi.blogspot.com/2015/05/hari-ketiga-percutian-ke-lombok-gili.html


🏝 PERCUTIAN HARI KE TIGA DI LOMBOK. TEKAN SINI





Percutian  ke gili trawangan  2015. Di bulan mei 2015.. terbaikk.. stay je gili xyah p lombok or memane pun dah sangat2 berbaloii

Oii best weii lombokk weiii !!!


42 comments:

chedacheyu said...

Lombok sangat cantik, pernah tgk dlm rancangan masakan.. Subhanallah.. Cntk!!

chedacheyu said...

Lombok sangat cantik, pernah tgk dlm rancangan masakan.. Subhanallah.. Cntk!!

PACAT said...

Bro nak tanya dari jetty ke sengigi awak naik apa. Dan dari jetty nak ke gili trawangan beli tiket return ker ?

Unknown said...

Resort ni pakej full on board x?

Fariz Petra said...

Assalam, nak tanya, 15000 rupiah tu pergi balik or pergi sahaja?

Kalau rajin boleh mintak itinerary ye. Tq
petra_fariz@yahoo.com

ciknana said...

Hi..
nice entry !
Saya akan ke lombok next month. saya pun pergi berenam. boleh tak saya nak tau awak book supir dari airport ke gili trawangan dekat mana yer ?? Thanx

fuad kamilan said...

salam boleh kasi no supir tak? tengah mencari perkhidmatan supir yang berpatutan. terima kasih

Cikgu Jamaruziana said...

Terima kasih atas info.

Unknown said...

hi, Yang ada seat beanie tu area mana?

Pakej Bandung Murah said...

salam
maaf tuan saya numpang promotion di blog ini, kalo ada minat untuk bercuti ke bandung bisa wahtsap saya
saya pn ada pakej hotel dan transpot.

wahtsap +6287821719271

facebook jaya tour bandung

Pakej Bandung Murah said...

salam....
maaf tuan/puan saya nk share sikit di blog ini
sesiapa nk bercuti ke bandung bole contac saya [jaya tour bandung]
kami menyediakan sewa kreta, dan menyedikan pakej hotel dan transpot
dengan harga yang berpatutan



wahtsap +6287821719271
facebook brek.yahya19@gmail.com
triptothebandung.blogspot.com


trimakasih

Melancong Murah Baloi said...

Salam hai Menarik dan sangat berinformasi

Bagi yang menginginkan percutiannya ke Lombok diuruskan selengkapnya, tidak pening pening, dan harga yang ditawarkan berpatutan serta berpengalaman mengendalikan pelancong dari Malaysia kami siap untuk membantu anda

0175367426 Insyi
Instagram: melancong_murah_baloi
Facebook: melancong murah baloi
Email: melancongmurahbaloi@gmail.com

azim said...

TQ 4 SHARING

muhamad subari ( panduwisata ) said...

memang best kechik... wahhh percutian nya tentu menyeronokan, apalagi pandai poto grafh... ke indahan lombok memanglah memukau,
nak tak kechik try datang ke padang - bukittinggi, atau kechik dah pernah datang ke sana... tempatnya juga best... dan pulau macam di gili trawangan pon adeerr....

wah mesti senang kecik kalau kesini,
kalau kechik berkenan sila whatsap +6281806803803
dengan saya muhammad subari
saya ada buat khidmat pelancungan di sana.
abang angkat saya ada juga buat poto grafh namanya abang JJ mungkin kechik kenal.

nak tengok tengok blog saya dulu boleh juga sila cek di baripesona.blogspot.com

terima kasih kechik, semuga kechik berkenan dengan mesej ni yaa

wassalam.

Unknown said...

Wah bagus banget
semoga pariwisata Indonesia makin maju

syazana zaid said...

Boleh tau pak supir booking kt mana? Utk round island

Riko Adryansyah said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

Unknown said...

salam.. boleh bg sy no contact supir di lombak.. email hamizaramli@gmail.com.. thanks

Unknown said...

Hi ... Nak tanya sikit hotel sebilik berapa org rm170 ni

Unknown said...

nak tanya u book hotel siap2 atau dah smpai sane baru book ?

VIMAX said...

I Love Your Website, I Would Appreciate It For A Good Read This!!!

Mirza said...

salam
Dari airport ke bangsal, awak ambik teksi meter blur bird tu ke? Atau ada recommended supir? Thanks.

Unknown said...

Maklumat percutian Lombok nya sangat menarik 

Unknown said...

assalamualaikum, jika tak keberatan nak handphone number boleh tak? nak tanya lebih lagi psl lombok ni. sbb nnt nak pergi sana. so nak mintak tips :)

Unknown said...

Kalau teman-teman yang ingin bercuti ke Lombok boleh menggunakan perkhidmatan kami, WA +62 877 88 555 153 :)

Unknown said...

assalamualaikum awk..blh bg no pk supir x?tq

Unknown said...

assalamualaikum awk..blh bg no pk supir x?

hizam said...

saya ingin tahu pakej percutian kelombok 4h 3m
6 dewasa dan 3 anak dibawah 3 tahun
15/4/2016 sehingga 18/4/2016
ticket sudah confirm

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Elang Lombok Tour.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Lombok Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

ELANG LOMBOK TOUR
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
AFFANDI

Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

Anonymous said...

Hello, i terjumpa blog kamu bila i google Lombok Trip. Mind to share contact driver/van yang kamu sewa dari airport to Bangsal jetty? Thank you.

Unknown said...

Nk tanya..supir tu ambik dr airport ke?

Gun said...

Mumpung Lombok makin rame... Buat Web murah tour & travel 1 jutaan di Lombok, cek di GunDeveloper.com

Unknown said...

Bas dr bangsal ke sengigi ade ke atau kene amik supir kat bangsal utk ke sengigi?

Unknown said...

Assalamualaikum Mr / Mrs
We (Kyrantrans) as a tourist vehicle rental agent in Bandung and Jakarta participated promotion ...
The units are offered:
Suzuki Apv
Toyota Avanza
Inova
Toyota Hiace
Isuzu short Elp
Isuzu long Elp
Amenities:
Latest vehicle / manicured + friendly and experienced driver.
Kyrantrans as a tourist vehicle rental agent in Bandung and Jakarta, which has been used to take tourists inside the country and abroad are ready to take you for a tour around enjoying the beauty of the city of Bandung and Jakarta.
For more details please Mr. / Mrs ask us about the history of the sights and inexpensive place to shop:
Call: +6281312767300
+6281573307300
WA: +6281809692300
Fb: Kyrantrans
Email: Kyrantrans@gmail.com
Website: Kyrantrans.com
Kyrantrans will give the price according to the budget of Mr. / Mrs.
"Do not be Fooled by TOUR & Travel Cheap price"

Unknown said...

Assalamualaikum Mr / Mrs
We (Kyrantrans) as a tourist vehicle rental agent in Bandung and Jakarta participated promotion ...
The units are offered:
Suzuki Apv
Toyota Avanza
Inova
Toyota Hiace
Isuzu short Elp
Isuzu long Elp
Amenities:
Latest vehicle / manicured + friendly and experienced driver.
Kyrantrans as a tourist vehicle rental agent in Bandung and Jakarta, which has been used to take tourists inside the country and abroad are ready to take you for a tour around enjoying the beauty of the city of Bandung and Jakarta.
For more details please Mr. / Mrs ask us about the history of the sights and inexpensive place to shop:
Call: +6281312767300
+6281573307300
WA: +6281809692300
Fb: Kyrantrans
Email: Kyrantrans@gmail.com
Website: Kyrantrans.com
Kyrantrans will give the price according to the budget of Mr. / Mrs.
"Do not be Fooled by TOUR & Travel Cheap price"

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Elang Lombok Tour.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke LOMBOK ISLAND, jangan risau hati sila hubungi :

ELANG LOMBOK TOUR
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
AFFANDI
BBM 51fd8768 / IG : @pariwisatalombok
Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

Unknown said...

Artikel awak best.

Kawan2 yang punya plan nak cuti ke Lombok, jom tanya info soalan tempat2 cantik kat Lombok, harga transport atau harga pakej Lombok, boleh via:
WhatsApp: +62-878-6000-1036
Email: info.lombokfun@gmail.com
Web: www.lombokfun.com

LOMBOK FUN TRAVEL INC.
Professional | Terpercaya

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Elang Lombok Tour.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke LOMBOK ISLAND, jangan risau hati sila hubungi : 

ELANG LOMBOK TOUR
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person : 
AFFANDI
IG : @pariwisatalombok
Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Elang Lombok Tour.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke LOMBOK ISLAND, jangan risau hati sila hubungi : 

ELANG LOMBOK TOUR
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person : 
AFFANDI
IG : @pariwisatalombok
Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

Dhani Tour Bandung said...

Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (aamiin).. Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta/Jogja. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta/Jogja dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
WhatsApp : +6282282222896
WhatsApp : +6282214441280
WhatsApp : +6282280000071
Call : +6282280000071
Call : +6282282222896
Call : +6282214441280
Email : dhanibandung@yahoo.com
Blog : melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
Website : www.Dhanitourindonesia.com Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Allah kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Kami pun menyediakan paket Transport dan Hotel.
Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung/Jakarta/Jogja.
Kami menyediakan pakej Transport dan Hotel, Pakej Full Board.
Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik Dhani Tour Bandung Transport… (Insya Allah) Jom mari melancong diBandung/Jakarta/Jogja Murah sahaja..
Terimakasih

Unknown said...

Hello there, just became alert to your blog through
Google, and found that it is really informative. I'm gonna watch out for brussels.
I will appreciate if you continue this in future.
Many people will be benefited from your writing. Cheers!

Bandar Ceme

RAJA OMBAK said...

ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
WE ARE COMING BACK …… WE ARE READY TO HANDLE YOUR TRIP ….
WE ARE BACK WITH FULL TEAM COVID -19 HAS BEEN GONE …. !!!

MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!

TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN BERLECENSED & DI MASA LEPAS SEBELUM COVID-19 KAMI BERJAYA DAN AHLI DALAM MENGURUS PAKEJ KE INDONESIA, TERMASUK MENGURUS LAWATAN KAPAL PESIAR (CRUISE SHIP).
SYARIKAT PELANCONGAN KAMI SEBELUM COVID-19 TELAH MENGURUS 5.000 ORANG PELANCONG DARI KERAJAAN : MALAYSIA, SINGAPORE, THAILAND, DAN DARILUAR NEGARA EROPAH YANG MELAWAT KE INDONESIA.


PAKEJ LAWATAN YANG KAMI TEMPAH SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI TEMPAH DENGAN HARGA MERANARIK DAN BEBRBALOLOI.
SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN LETAK KOMENT.

PELANCONG BISA JUGA MENIKMATI MAKANAN ENAK DI TEMPAT KAMI DI WISATA KULINER TIARA. TERSEDIA NASI AYAM PENYET / NASI AYAM GEPREK ATAU MENU LAIN SEPERTI ; NASI GORENG SEA FOOD, NASI GORENG HONGKONG, NASI GORENG MEXICO, NASI GORENG NENAS, CAP CAY, MIE GORENG, SPAGETHI BLOGNESS KEJU, DAN BERBAGAI MACAM MENU LAIN. SILA DICOBA MASAKAN DI WISATA KULINER TIARA. SEMUA MAKANAN HALAL 100 %

SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TAX NO : 36 555 970 7 122 000
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : infotiaratours@gmail.com
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
TOYOTA AVANZA (05 ORANG )
INOVA REBORN (05 ORANG )
ISUZU ELF (11 ORANG )
ISUZU ELF LONG (14 SEATER)
TOYOTA HIACE (11 ORANG )
MEDIUM BUS ( 27 ORANG )
BUS PERSIARANG (40 0RANG )

Apa itu simian line?

Apa itu simian line? Simian Line adalah sebuah garis lurus yang membelah tangan, merupakan garis head line dan heart line yang m...