Thursday 7 May 2015

Hari keempat dan kelima yang terakhir: Percutian ke lombok , gili trawangan dan kuta 5D4N

Hi dah bace dari episod 1 2 3 dan yang ini yang terakhir.....

Ok hari ke 4 aku xbanyak berjalan sebab rakan aku nk pulang dalam petang nye ke kuala lumpur lebih awal sebab dorang dah dapat sehari awal dari kami.


Sepanjang di sengigi duduk di bumi aditiya... kami macam seakan menyesal sebab x duduk di gili lebih dari 2 hari. sebab sengigi xde ape... melainkan kalau ko nak p air terjun. p gunung rinjiani atau p kuta.. elok sangat lag stay di sane lebih lame....  bagi aku aku xnak laa hadap air terjun tue... aku duduk sengigi naik motor sewa motor dalam RP50K bersamaan dengan RM15. senang nak congak korg kali je dengan 3.. 50x3 ..  20X3.. dapatlah harga dalam ringgit malaysia..

MALAM tue kami rayau2 p art market... esok kami kuar dalam tengah ari p mataram . konon nk p pasar cakranegara... konon bace dari blog pasar situ murah2 kalau nk beli barang2...
pak supir deraman pun bawak.. dari awal dia cakap pasar cakranegara nie barang2 dari bandung. jangan EXPECT apa yang ade dekat sane tue murah macam di bandung.. harga nye akan jadi 3 4 kali ganda dari sane..

Aku memang penah ke bandung.. aku tau harga bandung dan compare dengan situ.. mahal.. sama macam ko p beli barang dekat kedai hari-hari je.. atau p dekat jalan tar. lagi murah... nak cakap aku salah tempat xtau laa.. sebab pak supir yang bawakkan kan... dia bagi tau.. lombok nie cume ade 4 je barang yang murah yang bole dijadikan icon pada lombok.. 1- songket 2- pearl atau mutiara 3- baju2 lombok 4- ukuran kayu/keychain atau bleh p art market situ banyak karya2 dari masyarakat dia.. harga ok laa xmurah sgt.. tapi sangat ok..

Mangkuk ukiran kayu boleh dapat serendah RP150. NANTI aku upload gambar yea...

Aku beli songket harga dalam RP150 RP100 . PEARL aku xsinggah sebab xsemua org suke pakai.. songket beli untuk ,my bonda dan anak sedara .

Time nie kami jalan2 di mataram sambil singgah makan di RM AYAM  TALIWANG IRAMA.. kami makan 3 org ambik set RP150 macam2 ade.. siap air nasi. ayam ikan .. tahu dia sangat fresh.. sedappp ikan bakar dia sangat sedapp.. ayam taliwang dia kecik je.. daging sikit.. mcm ayam katik ke ape eh?? hahahha

Ok kami shoping di sasaku.. siyes aku sangat suke tempat nie.. segalanya ade... harga sangat berbaloi.. comel2 je barang2 dia.. t shirt dia.. harga sama mcm di malaysia dan ada yang comel2








Cool giler kan baju2 di sasaku.. ade banyak lagi barang2 cool.. ok sasaku nie korg leh stay di gili dan ajak pak supir p sane untuk shopingggggggggggg......................


OK sambung hari terakhir sekali k...

Hari terakhir kami.. pukol 9 dah bangun daaaa..... sesiap pak supir da tunggu daaa... kami kononnye nak ke kuta... saje nk tengok2 kuta kan.. flight pkol 7malam.. ade la sikit masa lagi.. kawan dah cite kuta tue so so je.. tapi degil nak g gak...

Perjalanan ke kuta jauh gak sampai sane dalam tghari kol 12.. dalam 3 jam kot. sampai sane konon singgah kedai makan tapau. nk makan tepi pantai.. siap bungkus nasi padang... dengan air  sekali..

 Sampai pantai aan tgk kami dah stat di kerumi nie oleh penjual2... sedikit rimas.. kalau korg beli kt sorg konfem 1 kg kerumun korang.. aku xde beli pape kt sane. tpi situ kain sarung murah 4 & 5 leh dapat RP100 kt sasaku 1 je dah RP55.. barang yang sama..

Kain sarung beli la kt sane kalau nk singgah.. ok kami cari port nk makan.. sampai sane dah duduk dah bukak makanan datang 6 ekor anjing keliling kami. yaALLAH mati selera aku.. putus selera. dah la lapar.. anjing tue ikut je kami kesane sini... hilang selera... teruss

Duduk dalam sejam.. ade laa org offer p batu payung.. kami jadi rimas sebab budak2 kekecik mintak sedekah, jual barang. kuta mundur.. xde kemajuan. kt sane org2 dia xmcm gili dan sengigi.. kt sane mcm suke memaksa.. follow kita.. paksa2 beli..

Duduk sejam.. terus cakap kt pak supir balik laa kite p jalan tempat lain.. atau terus ke airport.. makanyaa kami terus balik. pak supir tanya. aik koknya ngak seronok ya disini? ramai rata2 datang ke sini asyikk bangat dengan keindahan pantainyaa... kami balas capek sedikit mass.. hahaaha klakor...

Bagi aku mungkin lepas 5  tahun lagi kuta makin maju dan dia akan sehebat gili.. setanding gili. buat masa nie cam out sikit laaa.. xmenarik.. kusam... dan agak mundurr..

Kami singgah di sasak sade.. macam perkampungan penenun kain songket... tawar setengah harga.. dapat lag grad A RP150.





MAKANYA DAPAT AKU SIMPULKAN DI GILI TRAWANGAN JAUH LEBIH SERONOK DARI YANG LAIN.........................


Tapi kan jangan ambik bulat2 info aku.. bace jugak info lain.. supaya ade jugak tempat2 lain yang bisa kalian lawati.... lain org lain caranyaa.. betul x?

Nak baca info lain.. tekan link kat bawah nie....


HARI PERTAMA LOMBOK TEKAN SINI

HARI KEDUA DI LOMBOK TEKAN SINI

HARI KE TIGA DI LOMBOK. TEKAN SINI




3 comments:

andha hikaru said...

keren bajunya gan
myinfojapan.blogspot.com
visit balik yah gan

Unknown said...

Sis boleh dapatkan nombor pak deraman tu?

Unknown said...

Boleh dapatkan nombor pak deraman?

Apa itu simian line?

Apa itu simian line? Simian Line adalah sebuah garis lurus yang membelah tangan, merupakan garis head line dan heart line yang m...