Followers

...SELAMAT MEMBACA DAN MENGODEK....



PELAWAT :


SINCE 03 MARCH 2010

Friday, April 17, 2015

AIRCOND MYVI ROSAK DAN PUNCA-PUNCANYA

OK, aku nk stat buat mukadimah nie... selamat tengah ari salam jumaat.

lame aku xberbicara dalam blog aku sendiri. memang lucky la aku ade masa mencorakkan sikit blog aku yang dah pun kusam. pertama sekali. tajuk atas dah tau kan aku nak cite pasal ape?

ok biasa lah kan bile dengar service aircond sebanyak 280 setiap tahun rase berat bapak laa nak keluarkan duit banyak tue. bayangkan kos kereta yang kita tanggung. rm500 - rm700 bebulan wajib bayar hutang bank. rm300 - rm500 minyak bebulan wajib isi untuk p balik reja. 5 bulan sekali rm200 kena ada atau lebih untuk servis minyak hitam. rm200 sebijik tayar x 4 dah rm800 untuk tukiak tayiak haaa utara sket.. tue nk tukar tayar koman2 2 ke 3 tahun atau lebih. lagi tukar bateri kereta rm200 dalam masa 2 ke 3 tahun,

kira-kira bape banyak stok duit yang kita ada... gaji xseberapa. tukar itu ini dag berape kan. mane nk tepk nak service aircond segala. sekali bile compressor dah rosak tengngaga harga cecah rm2000.. 2k bai.. mane nk cekau....??

aircond ibarat jantung kereta kita. hilang funtion dia. maka hilang laa seri kereta kita. betul x??
dari pembacaan aku kereta MYVI sangat teruk laa kerosakan dia. sila stanby kalau kereta dah berumur 4 ke 5 tahun kena da 2k nk upah repair aircond nie.







  

Masalah aircond kereta

Apa pun puncanya, satu perkara yang kita dapati ialah angin aircond tidak sejuk. Itulah masalahnya. Puncanya boleh terjadi bermacam-macam tetapi yang biasa terjadi ialah:

·         Gas aircond sudah habis akibat paip bocor. Kebocoran ini boleh berlaku di beberapa tempat lazimnya di persendian / pertemuan (joints) yang tidak ketat, sistem yamg bocor akibat tebuk atau karat. Sebenarnya, gas aircond itu dicampurkan dengan sedikit cecair pelincir (lubricant) untuk memelihara kompresor. Jika sistem bocor, gas dan cecair pelincir ini akan keluar. Cecair ini penting, jika kurang, kompresor boleh 'jammed' dan rosak. Gas aircond berfungsi sebagai 'pembawa haba' dari dalam kereta ke luar. Jika gas aircond tiada atau kurang, haba tidak dapat dipindahkan. Jadi, angin aircond akan tetap panas.

·         Gegelung penyejuk (cooling coil) sudah kotor. Haba dari angin di dalam kabin kereta dipindahkan apabila angin itu menyentuh permukaan logam pada gegelung penyejuk. Jika gegelung penyejuk itu kotor dengan habuk yang melekat akibat kondensasi air di situ, perpindahan haba tadi tidak efisien. Jadi, angin aircond tidak sesejuk mana.

·         Kipas di kondenser (di ruang enjin) tidak berfungsi baik atau tidak berpusing. Jadi, tiada bantuan angin untuk menyejukkan gas / cecair aircond yang panas itu. Kecualilah kereta itu dipandu laju kerana ada angin masuk ke ruang enjin untuk membantu menyejukkannya. Jika gas/cecair aircond tidak disejukkan (haba tidak dikeluarkan dari dalam sistem), sistem tidak dapat berfungsi dengan baik juga.

·         Kompresor rosak. Banyak sebab kompresor boleh rosak. Lazimnya kerana 'jammed' pada galas (bearing) dan piston (kalau jenis piston) atau bilah kompresor. Kalau piston atau bilah kompresor 'jammed' biasanya disebabkan cecair pelincir telah habis akibat bocor. Fungsi kompresor ialah untuk memampatkan gas kepada bentuk cecair dan dengan itu suhu gas itu akan bertambah melebihi daripada suhu di luar (ambient) supaya nanti angin di luar dapat 'membuang' haba itu. Jika gas itu tidak termampat dan suhunya tidak naik melebihi suhu angin di luar, haba di dalam gas itu tidak dapat dipindahkan. Selain daripada itu, injap pengembang (expansion valve) juga tidak berfungsi dengan baik untuk menyembur. Jadi, angin aircond di dalam kabin tetap tidak sejuk.

·         Alat kawal suhu (butang aircond di dashboard) telah rosak. Jika telah rosak, tiada input untuk sistem bekerja.

·         Sensor suhu telah rosak. Tugas sensor suhu ini ialah untuk mengetahui sama ada kesejukkan yang diingini telah dicapai atau belum. Maklumat ini akan diberikan kepada sistem kluc kompresor untuk on atau off.

·         Alat penapis (filter drier) telah kotor atau tersumbat. Ini akan mengganggu aliran cecair aircond seterusnya menganggu tugas sistem.

·         Injap pengembang (expansion valve) rosak atau tersumbat. Ia boleh berlaku jika ada bendasing (foreign material) dalam sistem paip. Injap ini mempunyai lubang yang kecil, seperti muncung aerosol itu. Jika tersumbat, cecair tidak disembur menjadi gas dengan sempurna dan akan mengganggu perpindahan haba. 
 
 
Komponen mana yang mahal?

·         Pertama-tama sekali, kompressor. Sila jaga isipadu gas aircond dan minyak pelincirnya.

·         Evaporator (cooling coil) dan kondenser.

·         Motor-fan untuk kondenser, injap pengembang (expansion valve)

·         Saluran paip dan gas aircond.

·         Komponen lain-lain.
 
 
 
Bagaimana mahu mengesan sistem telah rosak?

Sistem telah rosak jika angin di dalam kabin sudah tidak sejuk. Tapi ada symptoms tertentu untuk mengagak bahagian mana yang rosak.

·         Angin tidak sejuk dan angin yang keluar dari air-vent tidak kuat - gegelung penyejuk telah kotor atau tersumbat, kipas angin telah rosak. Jika kipas berpusing laju tetapi tiada angin dan berbunyi kuat, sesuatu telah menghalang saluran ventilasi (aircond duct). Mungkin juga 'flapper' telah patah atau jatuh.

·         Angin tidak sejuk dan kompresor asyik 'on' atau 'engaged' tanpa henti sedangkan kita pasang aircond pada tahap sederhana atau kurang - berlaku kekurangan gas aircond menyebabkan kompresor bekerja lebih untuk mencapai suhu yang diperlukan. Mungkin berlaku kebocoran.

·         Angin tidak sejuk dan kompresor sekejap 'on' sekejap 'off' berkali-kali - sistem kompresor itu ada 'pressure sensor', jika tekanan di dalam paip telah cukup, kompresor akan berhenti. Jika kompresor itu 'on' dan 'off' berkali-kali, ini bermakna sistem aliran gas/cecair aircond telah tersumbat di mana-mana, biasanya pada 'expansion valve'.

·         Angin tidak sejuk bila kereta berhenti tetapi sejuk sikit bila kereta bergerak - kipas kondensor (di ruang enjin) tidak berfungsi dengan baik untuk menyejukkan cecair aircond. Kebocoran gas aircond pun mungkin puncanya.

·         Enjin kereta terhenti apabila aircond dihidupkan - kompresor telah 'jammed'.

·         Tiada kedengaran kompressor berpusing walau setelah dihidupkan aircond - sama ada tombol suis aircond telah rosak atau talisawat kompressor (aircond belting) telah putus.
 
 
 

PENYELENGGARAAN HAWA DINGIN PERODUA MYVI




 Nasihat Untuk Pemilik MYVI

 Kepada pemilik kenderaan PERODUA dari semenjak kenderaan ini dikeluarkan hingga sekarang. Agak-agaknya, sudah berapa kali alat penghawa dingin kenderaan tersebut di hantar kepada yang pakar untuk diselenggara.

Berikut adalah kos untuk menyelenggara penghawa dingin PERODUA MYVI.

Rm 250-Rm280.00

Kerja - kerja yang dijalankan ;

1. membuka panel hadapan kenderaan (dashboard) .
2. menanggalkan cooling coil set di tengah-tengah dashboard
3. menservis cooling coil.
4. menambah minyak compressor.
5. pemasangan semula cooling coil dan dashboard.
6. gas r134a free on.

Dan sekiranya pemilik berasa berat untuk mengeluarkan Rm 280.00. Ini adalah kos yang terpaksa ditanggung sekiranya sistem hawa dingin breakdown,,

1.compressor original Rm400.00 - Rm 600.00
2.cooling coil Rm 200.00-Rm400.00
3. kondensor Rm 300.00-Rm 400.00
4. valve Rm180.00-Rm280.00
5.flushing pipe Rm100.00-Rm150.00
6. gas r134a Rm80.00-Rm90.00

Sekian, terima kasih.


ALAT GANTI AIRCOND KENDERAAN

1. Compressor

2. Expansion Valve

3. Filter Drier

4. Preasure Switch

5. Cooling Coil

6. Kondenser

7. Kondenser Fan

8. Fan Motor (kondenser)

9. Blower Motor

10. Suction Paip

11. Charging Paip

12. Compressor Pully

Dan lain-lain yang berkaitan.

COOLING COIL



Terletak di bawah tempat letak kaki penumpang hadapan. Untuk kenderaan baru ada yang terletak di tengah-tengah dashboard. Harga dari Rm 280.00 hingga 1000.00 mengikut jenis kenderaan. Perlu dilakukan pembersihan setahun sekali.

COMPRESSOR


Terletak pada bahagian enjin. Jarang mengalami kerosakan. Tetapi perlu dijalankan pemeriksaan sekurang-kurangnya setahun sekali.

Harga dari Rm 300 hingga Rm 2000.00 mengikut model.

HARGA SERVIS AIRCOND

Anggaran harga servis aircond di area Johor Bahru lebih kurang RM 50.00- RM 80.00

Kalau area bandar, rasanya ada lebih sikit. Takde tukar barang, Hanya buat servis

jer dan masuk gas ( R12 atau R134A). Tapi, kalau ada tukar barang seperti filter

drier (bentuk mcm botol terletak dalam bahagian enjin warna silver atau hitam) dan

expansion valve (warna emas) jumlah lebih kurang RM 250.00 . Tapi, kalau ada

kebocoran kos nye lebih sikit. Bergantung pada alat ganti yang di tukar. Sebab tu

pengguna-pengguna kenderaan kena periksa aircond kenderaan setahun sekali. Sekurang-

kurangnya mereka dapat tahu problem yang berlaku pada aircond kenderaan mereka.

HARGA SPARE PART AIRCOND (ANGGARAN)

Harga yang di beri ini merupakan anggaran, dan harga ini adalah lebih kurang sama dengan mana-mana negeri di dalam semenanjung Malaysia.

Sekiranya perkakasan system aircond berada didalam keadaan baik, cuma pembersihan habuk-habuk dan tambahan gas yang sudah berkurangan kos nya antara RM 30 – RM80. Bergantung pada sesebuah kedai dan harga semasa barang mentah (Gas)
Sekiranya perkakasan (part) rosak caj tambahan dikenakan mengikut jenis kerosakan antaranya
- Reciever Dryer (RM 50 -70)
- Expansion valve(RM 90- 130)
- Cooling coil (RM 200 – 300)
- Condenser ( RM 250 – 350)
- Compressor ( RM 300 – 1000) mengikut model kereta dan model compressor
- Motor Kipas aircond radiator – RM 140 – RM100 (baru)
Sila semak terlebih dahulu harga-harga barangan sebelum pengantian dilakukan bagi mengelakkan kos yang tinggi. Sebaik-baiknya minta penerangan yang jelas sekiranya mekanik anda menyatakan sesuatu barang perlu ditukar.


copy paste :
http://usahawanmelayumuda.blogspot.com/p/aircond-kenderaan.html

No comments:

cite menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...