Friday, 22 December 2017

10 sebab enjin tak boleh hidup!


Dengan rasa tenang anda buka pintu kereta, masukkan kunci dalam kereta dan kemudian nak hidupkan enjin. Tapi enjin tak hidup-hidup jugak! Anda pun mula la panik lagi-lagi yang baru lagi pakai kereta tu. Jadi kenapa agaknye tak boleh start tu? Mari lihat antara sebab-sebab utama enjin tak boleh dihidupkan.


1. BATERI

Sebab utama adalah bateri. Memang biasanya bateri la punca tak boleh hidup. Samada bateri lemah atau dah habis terus. Bateri ade 2 jenis, Free maintenance dan bateri dengan air. Yang guna air ni kene la selalu periksa, biasa kalau servis setiap 5000km tu periksa airnya cukup ke tak. Bagi bateri yang dah berusia 2-3 tahun keatas kerap la sikit periksa airnya, biasanya jangka hayat bateri pun beberapa tahun je. Bagi yang free maintenance pulak periksa indicator kat atas bateri tu. Kalau ok warna dia hijau, kalau ade cincin hitam tu dah mula lemah, kalau hitam dah sampai masa nak tukar baru.

pic: probebatteries.co.za

Jadi apa yang membuatkan bateri ni habis? Kadang-kadang lupa tutup lampu kereta, ataupun bateri tu jangka hayatnya dah tak lama, ataupun alternator yang sepatutnya mengecas bateri tu rosak.

Bateri yang dah padam habis sampai alarm tak menyala, ataupun panel meter tu lansung dah tak menyala tu dah tak boleh nak jump start dengan bateri lain. Ala... yang sambung wayar bateri lain ke bateri kereta yang tak boleh start tu panggil jump start la. Jadi penyelesaiannya? kene la bukak bateri kedua-dua kereta tu dan kemudian pasangkan bateri yang masih baik tu pada kereta yang dah habis bateri, hidupkan enjin dan kemudian tanpa memadamkan enjin tu tukar balik bateri ke kereta asal. Jangan risau. Enjin takkan mati kalau bateri dicabut. kalau enjin mati tu maknanya alternator rosak la tu! jadi lupekan la bateri tu dan pergi tukar alternator baru.

Untuk kereta manual? takyah tukar bateri. masuk gear 2, tekan clutch dan mintak la sape2 tolak, agak2 dah berjalan sikit tu lepas clutch dan enjin akan hidup. Jangan lupa pusingkan kunci ke ON dulu sebelum buat, kang sia-sia je.

Nak jump start pulak hati-hati. Kalau dah rasa bateri tu kong sangat, wayar positif tu memang kene letak pada kedua-dua terminal positif. wayar negatif pulak satu pada terminal negatif kereta dengan bateri yang elok tu satu lagi pada rangka kereta dengan bateri yang bermasalah tu. Biasa orang letak pada terminal je kan? Bahaya.. takut meletup bateri tu.

Satu lagi, kalau bukak bonet je tengok betul-betul ade bateri ke tak, entah-entah bateri dah hilang kene curi tak?

Kalau panel meter menyala tapi bila pusing kunci lampu makin malap ade ade bunyi "tik tik tik tik" tu pun menandakan bateri lemah.



2. Gear LEVER bukan pada P

pic: becarcare.com

Yang ni memang kelakar, punye la panik! Tapi bile sedar tengok gear tu kat D la, kat R la, kat 2 atau L. Memang la tak hidup!!! Untuk kereta jenis automatik, kene pastikan gear lever tu pada 'P' baru enjin tu boleh dihidupkan! Jangan buat silap ni lagi.



3. Minyak petrol tak sampai

Ni pun biasa berlaku, pusing kunci enjin boleh crank tapi crank sampai besok pun tak hidup jugak enjin tu. Mungkin minyak petrol anda habis dah, tapi kalau banyak lagi dan anda pasti, mungkin ada masalah pada pam petrol anda atau penapis petrol yang membuatkan minyak tak sampai. Kalau anda tahu kat mana fuel rail tu, buka fuel rail dan crank enjin, kalau minyak tak terpancut tu memang la bermasalah. Yang tak tau buat jangan buat-buat tau. Minta pertolongan pakar.

4. Steering lock!!
Lupa atau tak sedar steering tu kene lock? Sebab tu kunci tak boleh pusing, pusing sikit steering tu sambil pusingkan kunci, baru la boleh hidup enjin tu!

5. Spark plug bermasalah
Susah nak hidup tapi boleh crank, atau dah hidup tapi semput-semput. Mungkin masalah Spark plug yang kotor atau basah akibat leaking atau patah ke atau apa saja.


6. Ignition coil bermasalah
Lebih kurang je simptom macam spark plug rosak.


7. Starter bermasalah.
Sebelum starter rosak sepenuhnya ia pasti akan memberi amaran dulu. Contohnya bile nak crank rasa kosong je. Pernah tak anda terlupa yang enjin tengah hidup dan anda crank lagi sekali dan kemudian ada bunyi macam besi bergesel? Bunyi macam tu la yang akan terhasil bila starter dah mula haus. Sebelum tak boleh hidup lansung enjin anda, baik tukar.

8. Timing belt bermasalah.
Kalau boleh crank tapi bunyi pelik atau gegar enjin lain macam, hentikan berbuat demikian, dikhuatiri timing belt anda longgar atau putus sewaktu crank. Bunyi tu agak menakutkan macam ade besi tengah meloncat-loncat dalam enjin. Minta bantuan pakar untuk mengenalpasti masalah tersebut.

9. Aircond compressor jammed
Kalau kompressor aircond tersangkut atau jem, ia boleh menyekat enjin untuk hidup. Jadi kalau nak jalan jugak kene potong belting aircond dan power steering tu, Jadi takde aircond la. Sampai ke bengkel tukar kompressor dan belting baru.

10. ECU bermasalah.
ECU atau komputer atau otak kepada kereta anda bermasalah. Kadang-kadang kapasitor dalam tu pecah dan bocor lalu menghasilkan asid yang boleh mencairkan board ECU tu. kalau ECU tu yang rosak cepat-cepat hantar baiki, Kalau orang tu pandai dia boleh cuci balik board tu dan tukar kapasitor baru melainkan kalau dah lama jadi dan asid tu dah makan board tu. Tapi pada yang tak berapa pandai nak tukar kapasitor tu diorang suruh beli ECU baru je yang mahal!



Bonus!

Push start button/immobilizer user!

Untuk yang pakai push start button atau immobilizer tu, lupa nak letak kat immobilizer pada tempatnye kot. yang push start button user tu lupa tekan brek utk start enjin kot. Atau bateri dalam remote tu dah habis. Jadi masukkan remote tu dalam slot yg terletak dalam handrest atau bawah push start button tu dan kemudia start la macam biasa.

Kalau dah tekan brek, dah masukkan remote dalam slot masih tak start jugak, biasanya ada masalah pada sensor brek tu. Itu yang biasa terjadi.

DAPATKAN BATERI DI BLUE LAKE AUTOPART DI KUANG SG BULOH...
SEGALA ALATAN KERETA.


0126267659 -LAH













Friday, 15 December 2017

Wang Kertas Peringatan Terbesar Di Dunia?

Wang kertas RM600 dan RM60 sempena memperingati Ulang Tahun ke-60 upacara menandatangani Perjanjian Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1957.
Wang kertas RM600 adalah yang terbesar di dunia bersize A4

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V pada Khamis berkenan merasmikan wang kertas peringatan sempena ulang tahun ke-60 Perjanjian Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, di Muzium dan Galeri Seni, Sasana Kijang, Bank Negara Malaysia (BNM,) di sini.

Wang peringatan tersebut dikeluarkan oleh Bank Negara sebagai tanda penghormatan terhadap sumbangan Majlis (kemudiannya dikenali sebagai Persidangan) Raja-Raja yang merintis jalan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

Wang berkenaan dikeluarkan dalam bentuk sekeping iaitu RM600 dengan nilai jualan RM1,700 sekeping; wang kertas bercantum tiga dalam satu RM60 yang dicantumkan menjadi RM180 dengan nilai jualan RM500 sekeping dan wang kertas sekeping RM60 dengan harga jualan RM120 sekeping.

Gabenor Bank Negara, Tan Sri Muhammad Ibrahim, dalam ucapannya berkata, wang kertas peringatan bersaiz 370 mm tinggi dan 220 mm lebar itu adalah wang kertas terbesar di dunia dengan reka bentuk berdasarkan ‘Raja Payung Kedaulatan Negara' dan ciri-ciri keselamatan lebih tinggi.

“Tempahan untuk wang kertas edisi khas ini akan bermula 5 Januari depan. Jika jumlah tempahan melebihi jumlah 6,000 keping yang ditawarkan, tempahan akan dilaksanakan mengikut undian,” kata beliau.

Pada majlis itu, Sultan Muhammad V turut berkenan melancarkan wang syiling peringatan sempena pertabalan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 yang dipersembahkan oleh Gabenor Bank Negara kepada baginda selain melawat Pameran Malaysia: 60 Cetera.

Duit syiling tersebut dikeluarkan dalam emas dengan nilai muka RM300 dan akan dijual melalui lelongan awam pada harga rizab RM4,000 sekeping, duit syiling peringatan perak (nilai muka RM150 dan harga jualan RM1,000 sekeping), duit syiling peringatan tembaga (nilai muka RM15 dan harga jualan RM200 sekeping) dan duit syiling peringatan emas Nordic (nilai muka RM1 dan harga jualan RM11 sekeping).

Ia akan dipamerkan kepada orang ramai mulai 21 Dis ini di Muzium dan Galeri Seni BNM dan pejabat-pejabat BNM di Pulau Pinang, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Kuching dan Kuala Terengganu, yang mana orang ramai boleh membuat tempahan dalam talian mulai 5 Januari depan. - Bernama

Wednesday, 13 December 2017

PETAI ATAU Parkia Speciosa


SUNGAI BULOH – Parkia Speciosa atau petai atau dikenal pula dengan nama stink bean, bitter bean, stinker dan twisted cluster bean merupakan tumbuan yang termasuk dalam keluarga fabaceae atau tumbuhan berbuah polong-polongan.

Telah sejak lama petai dipercaya sebagai obat yang digunakan untuk pengobatan hipertensi, diabetes, dan ginjal. Di Indonesia petai bahkan sangat familiar dan banyak digemari oleh masyarakat. Olahan masakan petai bahkan sering kali menjadi primadona di banyak restauran yang menyediakan menu masakan berbahan petai.

Petai juga dikenal dengan aromanya yang mencolok, aroma yang aneh tetapi banyak disukai bahkan dipercaya aroma tersebutlah yang semakin mennggugah selera makan sebagaimana aroma dari jengkol, tetapi lebih lembut. Banyak juga yang menyebutkan aroma petai menyerupai jamur Shiitake tetapi sedikit lebih kuat. Tetapi, karena aromanya tersebutlah banyak orang pula yang tidak menyukai petai.

Apa manfaat petai bagi kesehatan? Jangan pernah memandang sebelah mata terhadap petai. Karena meskipun bauya menyengat ternyata petai memiliki banyak khasiat untuk kesehatan dan manfaatnya.

Diabetes

Tahun 2008 di University College of Medical Sciences Malaysia menunjukkan ekstrak kloroform menghasilkan penurunan kadar glukosa darah yang signifikan setidaknya dalam ujicoba terhadap tikus diabetes yang diinduksi alloxan. Petai juga mengandung senyawa yang dapat menjadi agen hipoglikemik baru yang berdasarkan penelitian memiliki banyak efek penurunan glukosa darah.

Sifat Antioksidan

Petai diketahui memiliki kandungan antioksidan yang cukup tinggi berupa dari flavonoid yang memiliki aktivitas antioksidan.

Kaya Karbohidrat dan Serat

Petai mengandung sejumlah karbohidrat kompleks, karbohidrat menyediakan energi yang dibutuhkan untuk aktivitas sehari-hari anda. Petai juga memiliki khasiat bagi kesehatan hati dan dapat membantu melancarkan dan menyehatkan pencernaan. Petai kaya serat yang juga dapat membuat anda merasa lebih cepat kenyang dan memiliki kepuasan makan yang lebih lama setelahnya. Sehingga petai baik bagi anda yang tengah mencoba mengurangi makan.

Memacu Suasana Hati dan Tidur Yang Lebih Baik

Petai dapat meningkatkan kualitas tidur karena kandungan tryptophannya yang tinggi. Mengkonsumsi makanan tinggi asam amino esensial yang diketahui juga dimiliki petai juga dapat membantu membawa efek penenang yang alami. Memacu tubuh membakar lemak lebih banyak dan dapat membantu mengatasi kecemasan sehingga suasana hati menjadi lebih baik.

Kesehatan Jantung

Kalium adalah mineral yang penting dan diperlukan untuk menjaga cairan di dalam tubuh dan keseimbangan elektrolit. Peningkatan kadar nutrisi penting ini memungkinkan oksigen lebih mudah mencapai otak sehingga meningkatkan fungsi kognisi dan merangsang aktivitas syaraf. Hal tersebut memiliki efek yang sangat baik untuk kesehatan kardiovaskular dan membantu mengurangi tekanan darah.

Jadi anda tidak perlu lagi ragu untuk mengkonsumsi petai dengan catatan tidak terlalu banyak mengkonsumsinya dalam sekaligus karena hal tersebut dapat membahayakan ginjal karena kandungan asam aminonya yang tinggi.

Apa itu simian line?

Apa itu simian line? Simian Line adalah sebuah garis lurus yang membelah tangan, merupakan garis head line dan heart line yang m...